محمدرضا مهرابی
موقعیت شغلی و مسئولیت اجتماعی
به گزارش ویدانیوز، شیوههای کسبوکار، کانون ویژه بررسیهای دقیق است. جهانی شدن کسبوکار و ارتباطات، بدان معنی است که فعالیتهای شرکت در بازارهای خارجی بر سهامداران در خانه پوشیده نیست. سهامداران بهطور معمول به تاثیر اجتماعی گستردهی فعالیتهای شرکتهای بزرگ در جوامعی که در آن فعالیت میکنند، توجه میکنند.
حقوق بشر در حالحاضر به کسبوکار مرتبط است. در کنار دولتها، شرکتها هم به عنوان منبع نقض حقوق بشر و همچنین به عنوان بازیگران بینالمللی که دارای ظرفیت ترویج حقوق بشر هستند، در نظر گرفته میشوند.
بیش از بیست سال گذشته، فعالان حقوق بشر و رسانهها، شرایط حقوق بشر را در طیف وسیعی از صنایع فراملی از جمله نفت و معدن؛ صنعت تولید پوشاک، فرش، کفش، لوازم ورزشی و اسباببازی؛ کشاورزی در مزارع تولید قهوه، چای، کاکائو و موز برای بازارهای جهانی؛ و بخش دارویی و فنآوری؛ سوءاستفاده از کودکان و کار اجباری، تبعیض، شرایط خطرناک یا ناسالم برای کارگران و جوامع و همدستی در نقض حقوق بشر توسط دولت را کانون توجه خود قرار دادند. سوءاستفادههای مورد بحث شامل کودکان کار و کار اجباری، تبعیض، شرایط کاری خطرناک و ناسالم برای کارگران و جوامع و همدستی دولت در نقض حقوق بشر میشود.
سازگاری با محیطزیست به یکی از عناصر راهبردی شرکتهای بزرگ تبدیل شده است.
عملکرد زیست محیطی یکی از برجستهترین کانونهای اقدامات مسئولیت اجتماعی است. پس از نشت نفت اکسون والدز در سال 1989 در آلاسکا، گروههای طرفدار محیط زیست و سرمایهگذاران نهادی گرد هم آمدند تا اصولی را به منظور رفتارهای محیط زیستی شرکتها ترویج کنند. از آن به بعد، سازگاری با محیط زیست به یکی از عناصر راهبردی شرکتهای بزرگ تبدیل شده است.
در واکنش به فشار پایدار از سوی سهامداران، شرکتها سیاستهایی را در مورد تغییرات آب و هوایی، مدیریت منابع طبیعی و حفاظت از محیط زیست تنظیم کردند. طرفداران پایداری، هدف غایی سهگانهای را برای عملکرد اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی شرکت ترویج کردند.
راهبری شرکت، گزارشهای مالی و پیروی شرکت از استانداردها همچنان از نگرانی اصلی سهامداران است که موجب رسوایی شرکتها و بحرانهای مالی میشوند. شرکتهای فعال در ایالات متحده، اخلاق سازمانی و برنامههای توافقی را در واکنش به مقرراتی چون قانون اعمال فاسد خارجی، مقررات بورس و قانون ساربانز اکسلی اتخاذ نمودند.
سالهای متمادی، شرکتها از انسان دوستی شرکت به منظور جلا دادن به اعتبار خود، بهبود روابط شرکتهای بزرگ و حمایت از آثار خوب استفاده کردند. امروزه سهامداران به بخش خصوصی به این دید مینگرند که فراتر از شرکتهای سنتی، انسان دوستی را با استراتژی کسبوکار خود همسو نموده و از منابع قابل توجه و تخصص کسبوکار برای مقابله با مشکلات اجتماعی استفاده میکنند. درخواست از شرکتهای داروسازی برای ارایه دسترسی جهانی به داروهای نجاتبخش تنها یک نمونه از این موارد است.
شرکتها به بررسیهای دقیق رو به رشد در مورد شیوههای کسبوکار واکنش نشان داده و خواستار پاسخگویی بیشتر شرکتها و تعریف جامعتری از مسئولیت اجتماعی به روشهای مختلف، اعم از خصومت، تعامل و تحول استراتژی کسبوکار شدند. برای برخی از شرکتها، اقدامهای مسئولیت اجتماعی صرفا ابزاری برای برآوردن حداقل الزامها یا آرام کردن منتقدان است. با اینحال شرکتهایی که مسئولیت اجتماعی را بهطور جدیتری مورد توجه قرار میدهند، آن را به شکل گستردهتر تعریف کرده و برای اقدامهای خود، مزیت و موقعیت تجاری ایجاد میکنند.
مسئولیت اجتماعی موضوعی مرتبط با منطق کسبوکار واقعبینانه است. مسئولیت اجتماعی در مورد عملکرد و سود و جذب بهترین افراد برای همکاری با شماست… برای آنکه بهگونهای کارآمد عمل کنیم به اعتماد و اطمینان جامعهای که در آن کار میکنیم نیازمندیم.
جان براون، مدیر اجرایی بی پی (شرکت بریتانیایی و چندملیتی نفت و گاز):
از نظر من، فرصتهای شغلی و نیکی کردن نه با هم متناقض بوده و نه برای داشتن یک تاثیر مثبت در کسبوکار کم ارزش میباشند. پیوند فرصتهای شغلی با نیازهای جهانی میتواند مدلی بوجود آورد که شرکت ما و دیگران آن را بهعنوان فرصتی برای ارایه عملکرد مالی بیشتر و بهتر و داشتن تاثیر گستردهتر ببینند.
جفری آر. ایملت، رییس و مدیرعامل شرکت جنرال الکتریک:
مزایای تلاشها و اقدامهای مسئولیت اجتماعی شامل:
1) مدیریت و کاهش خطر؛
2) حفاظت از حسن شهرت، ارزش نشان تجاری و اعتماد و افزایش آنها؛
3) جذب، تحریک و حفظ استعداد؛
4) بهبود عملیاتی و هزینههای بهرهوری؛
5) تضمین مجوز برای کار؛
6) توسعه فرصتهای شغلی جدید؛
7) ایجاد یک محیط عملیاتی امنتر و پررونق.
اعتماد عمومی به موسسات و شرکتها هرگز پایین نبوده است. با کاهش ذخایر “سرمایه شهرت” شرکت، برآورده ساختن انتظارات ذینفعان در مورد مسئولیت اجتماعی برای بسیاری از شرکتها به مهمترین هدف کسبوکار تبدیل شده که به شرکت این امکان را میدهد تا در کسبوکار باقی مانده، مستقل باشد یا سهم بازار را حفظ کند.
در بهترین موارد، مسئولیت اجتماعی باعث بهوجود آمدن برتری و مزیت رقابتی میشود. با اتخاذ شیوههای مدیریتی آب پایدار، تامینکنندگان قهوه آمریکای مرکزی، خریداران قهوههایی چون استارباکس را که سهامداران آنها خواستار حداقل استانداردهای محیطی هستند به خود جذب کردند.
نشانهای تجاری برجستهای چون نایک، استارباکس و گوگل، محور رهبری مسئولیت اجتماعی قرار گرفته و تلاشهایی برای تعیین استانداردهای عملکرد اجتماعی و زیست محیطی انجام دادهاند. فشار اغلب از سوی رهبران به کل بخش صنعت گسترش مییابد. استارباکس اولین شرکت بزرگ قهوه بود که گواهینامه تجارت عادلانه قهوه را ارایه نمود، اما از آن زمان به بعد بزرگترین شرکتهای خرده فروشی قهوه- از جمله شرکت سارا لی و پروکتر و گمبل- نیز از این درخواست پیروی کردند.
تجربه نخستین صنایعی که آماج حمله فعالان حقوق بشر، کار و محیط زیست قرار گرفتند- همچون صنایع پوشاک، کالاهای ورزشی، معدن و صنایع کشاورزی- نسل دوم راهبردهای مسئولیت اجتماعی را در مراقبتهای بهداشتی، خدمات مالی و فنآوری اطلاعات شکل داده است.
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0