کد خبر : 1582
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۳ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۱

کاوه رشیدی

جشنواره های فجر زیر سایه روابط عمومی های خسته

جشنواره های فجر زیر سایه روابط عمومی های خسته
جشنوارههاي فرهنگي و هنري فجر، آيينهاي تمامنما از فعاليتهاي هنري کشور هستند. رويدادهايي که نشان ميدهد هنر در کشور چه کارکردهايي دارد و فعاليتهاي فرهنگي و هنري چگونه در راستاي راهبردهاي کلان، به فرهنگسازي مشغول است.

به گزارش ویدانیوز، طي نزديک به 40 سال که از برگزاري جشنواره‌هاي فجر گذشته، نيمه دوم سال رسانه‌هاي خبري در راستاي توليدات هنري و فرهنگي کشور، بخشي از فضاي رسانه‌ را در اختيار اخبار جشنواره‌هاي فجر قرار مي‌داد و با فرارسيدن فصل زمستان اين رويکرد به شکلي کامل‌تر اخبار رسانه‌ها را تحت‌تاثير قرار مي‌داد. اين رسم هميشگي جنبه تبليغي براي جشنواره‌هاي فجر داشت و از منظر عمومي نيز شور و نشاط خوبي در جامعه و در ميان هنر دوستان ايجاد مي‌کرد.

  اما به دليل ناآرامي‌هاي اخير و به ضرورت، امسال شاهد بي‌خبري مطلقي درباره جشنواره‌هاي سينما، تئاتر، موسيقي، تجسمي و شعر فجر هستيم. جشنواره‌هايي که هرکدام سهم قابل‌توجهي از فضاي رسانه‌اي را در اختيار داشت. اين مهم که براساس نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و مديران و معاون بخش‌هاي مختلف اين وزارتخانه براي کم شدن حاشيه‌هاي جشنواره طراحي شد، فضايي را در کشور رقم زده که از کارکردهاي اجتماعي جشنواره‌هاي يعني ايجاد شور و اميد در جامعه کاسته است. در حالي که اين روزها جنبه تبليغي براي چنين رويدادهايي مي‌تواند تاثير دوچندان در پويايي فضاي عمومي کشور داشته باشد.

  با علم بر اين‌که اطلاع‌رساني درباره جشنواره‌هاي فجر همچون گذشته، مي‌توانست اين رويدادها را تحت‌الشعاع فتنه اغتشاشگران قرار دهد اما نبايد از کارکردهاي اجتماعي آن هم غافل شد. چنانچه اين روزها شاهد هستيم که شرايط موجود باعث شده روابط‌عمومي‌هاي جشنواره‌هاي مختلف فجر در يک خمودگي مفرط به‌سر ببرند، به بهانه اين‌که تلاش دارد فضايي ايجاد کنند که بار منفي متوجه اين جشنواره‌ها نشود!

  اما اين افراد غافل از جنبه‌هاي تبليغي و تبييني اين فعاليت‌هاي هنري هستند. اتفاقا در دوره‌اي که بايد جنبه‌هاي تاثيرگذاري اين رويدادهاي هنري را در کليت شکل‌گيري فرهنگ جامعه در پس از انقلاب را بررسي کنند به شکلي خسته، دست روي دست گذاشته و عملا کاري انجام نمي‌دهند.

  اين در حالي است که در خمودگي روابط‌عمومي‌ها اين روزها تنها برخي رسانه‌هاي جمعي کشور با رويکردهاي تبييني دست به توليد محتوا مي‌زنند و به بررسي و کارکردهاي اين جشنواره‌هاي مي‌پردازند، کاري که روابط‌عمومي‌هاي جشنواره‌هاي فجر بايد براساس دسترسي آسان و اشراف‌شان به کليت ادوار و منابع به‌نحوي نو انجام دهند.

  نکته جالب اين‌که هنوز هم روابط‌عمومي‌ها در خواب به‌سر مي‌برند. از روز شنبه اول بهمن‌ماه جشنواره‌هاي فجر، با چهل و يکمين جشنواره تئاتر فجر به شکل کلي آغاز مي‌شود و در ادامه چهل و يکمين جشنواره فيلم فجر، پانزدهمين جشنواره هنرهاي تجسمي فجر، سي و هشتمين جشنواره موسيقي فجر و هفدهمين دوره جشنواره شعر فجر تا اسفندماه برگزار مي‌شود و اگر رصدي بر رسانه‌هاي کشور داشته باشيم، خواهيم ديد که به اندازه سابقه اين جشنواره نيز خبر از اين رويدادها توليد نشده است.

  اگر جهاد تبيين مدنظر رهبري را بخواهيم فصل‌الخطاب رويکردهاي فرهنگي در کشور قرار دهيم، امروز روابط‌عمومي‌هاي مهم‌ترين رويدادهاي فرهنگي و هنري کشور برخلاف اين رويه عمل مي‌کنند و بايد اميدوار بود تا در چند روز آينده تغيير رويه‌اي را در فعاليت‌هاي آنان مشاهده کنيم.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.