کاوه رشیدی
متاورس مسیر آینده روابط عمومی
به گزارش ویدانیوز، در واقع متاورس، نسل بعدی اینترنت است و پیشبینی میشود وابستگی ما به برخی یا تعداد زیادی از پلتفرمهای فعلی دیجیتال مانند گوگل، فیسبوک یا توییتر را از بین ببرد.
متاورس در حال حاضر به یک جنبش فراگیر در جهان تبدیل شده و همچنان افراد زیادی مانند متیو بال از تحلیلگران مشهور حوزه رسانه و از بنیانگذاران صندوق سرمایهگذاری متاورس با ارایه مجموعه مقالهها و تحلیلهای جامع در حال تعریف و شکل دادن به این دنیای بسیار فوقالعاده هستند.
علاوه بر این، رسانههای شناختهشده و بزرگ دنیا بهطور منظم میزگردهای تخصصی در زمینه مسایل گوناگون پیرامون متاورس برگزار و اخبار بسیار زیادی در مورد متاورس که توسط آیندهشناسان و استراتژیستهای متاورس تهیه شدهاند، منتشر میکنند.
در بخش اخبار گوگل بیش از 175000 نتیجه جستجو با عنوان “اخبار متاورس” وجود دارد که البته هر ثانیه بر تعداد آن افزوده میشود. در توییتر حدود 500 توییت در هر ساعت با موضوع متاورس تولید میشود.
بر اساس گزارش فصلنامه معتبر “مککینزی”، در سال 2021، جستجوهای اینترنتی برای عبارت متاورس 7200 درصد افزایش داشته است.
بعد از انتشار اعلامیه مارک زاکربرگ مدیرعامل فیسبوک در سال 2021، عنوانهای شغلی زیادی با نام “مدیر ارشد متاورس”، “کارشناس ارشد متاورس” و سایر مشاغل مرتبط با متاورس ایجاد شدند.
اگر کلیدواژه متاورس را در لینکدین جستجو کنید خواهید دید که 2700 تن از افراد حاضر در این شبکه از عنوان کارشناس ارشد متاورس در عنوان شغلی و تجربیات خود استفاده کردهاند که البته این آمار در لحظه رو به تزاید است.
دیگر اینکه «سازندگان سختافزارها نیز به شکلی بیسابقه و با سرعتی خیرهکننده در حال کمک کردن به گسترش متاورس هستند و زمینهی مساعدی را برای دسترسی تعداد بیشتری از کاربران به پلتفرمهای جدید متاورسی فراهم میآورند».
پیشرفتهای مداوم در حوزه فناوری مانند قدرت محاسباتی، رایانش ابری و لبهای، واقعیت افزوده، واقعیت مجازی، هوش مصنوعی، 5جی و سایر فناوریها به ما این امکان را میدهد تا بهراحتی و با تاخیر کمتری به فراجهان دسترسی پیدا کنیم. البته امروز دسترسی به “متاورسهای محلی” بسیاری امکانپذیر شده و همچنان دولتها و شرکتها برای ایجاد متاورس خود و “متاورس جهانی” که تا چند سال آینده محقق میشود در تلاش هستند.
سرمایهگذاریهای عمده در زیرساختهای متاورس واقعا آدمی را به حیرت وامیدارد. در سال 2021، متا 10 میلیارد دلار در متاورس سرمایهگذاری کرد.
در 12ماه گذشته، شرکت اپیک گیمز به تنهایی نه تنها 3 میلیارد دلار برای تامین مالی چشمانداز بلندمدت خود برای متاورس تامین اعتبار کرده، بلکه با لگو برای ساخت متاورس کودکان اعلام همکاری کرده است.
بر اساس گزارش آدیسی ، محمولههای جهانی هدستهای واقعیت افزوده و واقعیت مجازی در سال 2021 به میزان خیره کننده 4/348درصد افزایش یافته است.
تخمین زده میشود که هزینههای واقعیت مجازی و واقعیت افزوده ، دو فناوری مهم متاورس، از ۱۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ به ۷۲.۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۴ افزایش یابد.
همچنین هزینه تولید سخت افزارهای واقعیتهای افزوده و مجازی مرتب در حال کاهش است تا افراد بیشتری بتوانند آن را خریداری و استفاده کنند.
بر اساس گزارش رویترز، فروش توکنهای غیرقابل تعویض در نیمه اول سال 2021 به 5/2 میلیارد دلار رسید که 7/13 میلیون دلار بیشتر از سه ماهه اول سال 2020 است.
خوشبختانه برخی دولتهای پیشرو هم وارد این عرصه شدند و در حال انجام کارها و اجرای پروژههایی هستند که در نتیجه آن، سطح زندگی شهروندان ارتقا پیدا میکند.
نشریه معتبر پی آر ویک گزارش داده دولت کره جنوبی 3/3 میلیون دلار در «متاورس سئول» سرمایهگذاری کرده است؛ پلتفرم بسیار بزرگی که صنایع و کسبوکارها را قادر میسازد تا رشد کنند و به سازمانهای دولتی کمک میکند خدمات بهتری به شهروندان ارایه دهند. برای نمونه، آیا میخواهید پاسپورت خود را تمدید کنید؟ نیازی به ترک خانه نیست. فقط کافیست هدست خود را بردارید و با کارکنان اداره صدور پاسپورت در یک ساختمان اداری مجازی ملاقات کنید.
تاکنون تعداد بسیار زیادی از سازمانها و شرکتهای بزرگ مانند گوچی و هیوندای جهانهای مجازی خودشان را ایجاد کرده و دست به تجربههای متعددی در زمینه واقعیت افزوده و واقعیت مجازی زدهاند.
چیزی که بیش از همه این آمارها به ما میگویند این است که قابلیتهای زیادی برای ایجاد تأثیر فوری و در عین حال ماندگار در متاورس برای همه بخشها از جمله روابطعمومی وجود دارد.
آیا روابطعمومیها برای ورود به دنیای فراجهان آماده هستند؟
متاورس یک زمین بازی بسیار عالی برای روابطعمومیهاست. هم فرصت جدیدی را برای شخصیسازی پیام که به تجربههای مجازی در زمان واقعی منتهی میشود فراهم میکند و هم تجربه محتوایی را در دنیای هولوگرافیک و سهبعدی غنیتر، کاملتر و همهجانبهتر میکند.
تعامل با مخاطب در یک فضای مجازی سه بعدی که در آن افراد میتوانند با داراییهای مجازی و سایر افراد تعامل داشته باشند، جایگزین صفحههای یکنواخت خدمات و محصولات دو بعدی امروزی شده و به تجربه خرید حضوری نیز نزدیکتر میشود.
همچنین در فضای متاورس، گونههای جدیدی از محتوا در اختیار ما قرار میگیرد که تاثیرگذاری و اثربخشی آنها بسیار بالاتر از چیزی است که بتوان فکرش را کرد. در روابطعمومی، ملاک و مبنای انتخاب ابزارها و فنون، میزان تاثیرگذاری است و متاورس در نهایت در پی تحقق چنین رویایی است.
شما حتی برخی از این محتواها و پیامها را میتوانید در قالب طراحی و فروش بازیهای جدید ارایه کنید و همچنین خلق تجربههای جدید که قابلیت آن در بازیهای فعلی و آینده شرکتها و سازمانها وجود خواهند داشت که روابطعمومیها میتوانند در انتقال پیامها از آنها استفاده کنند یا بازیهای خاص خودشان را بسازند. مهمتر از همه، محتوا و تجربههای تولیدشده در متاورس برای همه کاربران پرشمار متاورس هم قابلاستفاده و هم قابل بهاشتراکگذاری است.
خلاصه اینکه متاورس فرصتهای زیادی برای روابطعمومیها ایجاد خواهد کرد و ما در این کتاب سعی خواهیم کرد به فراخور اطلاعات موجود بخشی از آن را با شما بهاشتراک بگذاریم تا علاوه بر آشنایی با دنیای متاورس و سازوکارهای آن، تاثیرهای فراجهان بر صنعت روابطعمومی را بهتر و بیشتر بشناسیم. چراکه مسیرِ آیندهی روابطعمومی به سمت متاورس خواهد بود و ضرورت دارد روابطعمومیها اقدام به تدوین استراتژی برای آیندهای کنند که در آن، متاورس نقشی محوری و اصلی دارد.
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0