محمدرضا مهرابی
کسب و کارها باید مسئولیت اجتماعی را در محور عملیات خود جای دهند
به گزارش ویدانیوز، اکثر شرکتها دوست دارند تلاش خود در زمینه پایداری را نشان دهند، بویژه آنهایی که در حوزه فناوری فعالیت میکنند. تولیدکنندگان وسایل نقلیه الکترونیک خواهان رشد در زمینه پایداری هستند. اما بسیاری از این کسبوکارها مسئولیت اجتماعی یا پایداری را صرفا افزونهای برای تقویت تیمهای بازاریابی، منابع انسانی یا روابطعمومی خود میدانند، نه اینکه پایداری را در محور اقدامات خود جای دهند. این کلمات شعارگونه یک چیز هستند، اما بهمنظور خلق یک تفاوت واقعی، باید پایداری را در بافت کسبوکارتان جای دهید.
شرکتها نیاز به افزودن مسئولیت اجتماعی در کسبوکارهای خود و بهرهگیری از این تحولات اجتماعی را درک میکنند.
شرکتهای بزرگتر که بیشترین تاثیر را بر جامعه و محیط زیست میگذارند، غالبا به تلاش بیشتری برای پیادهسازی این تغییرات نیاز دارند. فرایندها و تجهیزات سنتی این شرکتها، چالش ویژهای برای بهکارگیری راهکارهای مسئولیت اجتماعی در زنجیره تامین بزرگ آنهاست. یکی از بزرگترین کسبوکارهای دنیا، آمازون، یک نمونه بسیار خوب است.
آمازون که بهعنوان «طلایهدار پایداری» در سال 2014 انتخاب شد، پیشرفتهایی را در زمینه کاهش ضایعات داشته و بر روی مزارع بادی و خورشیدی سرمایهگذاری کرده است. اما بزرگترین تاثیر منفی شرکت بر محیط زیست، فرایند ترابری محمولهها بویژه لست مایل دلیوری است. این مشکلی است که هنوز بر آن غلبه نکردهاند.
در شرکتهای بزرگ، این مسأله فراتر از تجهیزات و فرایندهای سنتی است. سهامدارها و سرمایهگذارها خواهان بازده سرمایهگذاری خود هستند و غالبا از رهبرانی حمایت میکنند که تاکید ویژهای را بر بازده مالی شرکت دارند، نه آنهایی که به دنبال اهداف پایداری هستند. غلبه بر فشار داخلی برای کسب عواید بزرگ و تسلیم نشدن در برابر فشارهای بیرونی، یکی از وظایف بسیار دشوار مدیرعاملهاست.
شرکتهایی که رشد سریع دارند میتوانند از ابتدای شکلگیری خود، پایداری را لحاظ کنند. با طراحی کسبوکار بهگونهای که مسئولیت اجتماعی در محور آن جای داشته باشد، آنها نیازی به اجرای سیاستهای نهچندان موثر دیگر ندارند. عدم نیاز به افزودن فرایندهای جدید نیز مشکل هماهنگسازی آنها با فرایندهای سنتی شرکت را از بین میبرد.
یکی از شرکتهایی که به دنبال بهرهگیری از گرایشهای جامعه و افزودن المان مسئولیت اجتماعی به کسبوکار کنونی خود است، ایمپاسیبل فودز است که در زمینه تولید گوشت گیاهی فعالیت دارد. این شرکت که در کالیفرنیا واقع است، سرمایه کنونی 387.5 میلیون دلار را گردآوری کرده و مسئولیتپذیری اجتماعی قدرتمندی دارد. از آنجاییکه تولید این «گوشت» گیاهی، به زمین و آب کمتری نسبت به پرورش گاو نیاز دارد، میزان انتشار آلایندگی آن نیز بسیار کمتر است. شرکت با این وعده شکل گرفته که به محیط زیست کمک میکند و در عین حال، نیاز روزافزون گیاهخوارها را تامین خواهد کرد.
این شرکت که در سال 2011 تاسیس شد، گرایش جامعه به سمت پایداری را مشاهده کرد و آن را از ابتدای شکلگیری خود در نظر گرفت. بنابراین آنها نیازی به چرخشها و تحولات ناگهانی برای در نظر گرفتن سیاستهای مسئولیت اجتماعی نداشتند. علیرغم توسعه سریع شرکت، آنها کماکان ارزش محوری خود که شامل سازگاری با محیط زیست و کمک به حفظ مشتریان وفادار و پایگاه سرمایهگذاران متعهد و مشتاق میشود را حفظ کرده است.
در اسکایسل، کانتینرهای ممتازی را تولید میکنیم که برای انتقال کالاهای پزشکی استفاده میشوند و البته پایداری را در محور کسبوکارمان لحاظ کردهایم. تمامی کانتینرهای تولیدی ما، کاملا بازیافتپذیر هستند و ضایعات پلاستیکی را به حداقل رساندهایم. در این راستا، انتقال یک محموله دارویی با کانتینتر اسکایسل، بین 5 تا 12 هزار کیلوگرم کربن دیاکسید کمتر تولید میکند. کانتینرهای اسکایسل، 30 درصد فضای کمتر اشغال میکنند و بدین ترتیب، تولید CO2 بسیار کمتری خواهند داشت.
بگذارید نمونههایی را مطرح کنیم: یکی از تولیدکنندههای اصلی واکسن در دنیا، بیش از 2000 کانتینر اسکایسل خریداری و بدین ترتیب، 40 میلیون کیلو CO2 کمتر تولید کرده است! با این اوصاف، بیش از 30 درصد از آلایندگی ناشی از خودروی نیروهای فروش خود در سال 2018 را جبران کرده است. با افزایش بهرهبرداری آنها از اسکایسل، شاهد کاهش بیشتر در تولید آلایندگی آنها خواهیم بود. با بهرهگیری از ترکیب سختافزار، نرمافزار و کلانداده و ثبت بیش از 100 پتنت گوناگون، میتوانیم تمامی جنبههای کانتینرها و تغییرات درونی و بیرونی آنها را رصد کنیم. همچنین این کلاندادهها به ما کمک میکند تا فرایند تحویل دارو را بهینهسازی کنیم، بهگونهای که تاثیر مخرب زیستمحیطی و نرخ خرابی کمتری داریم. با لحاظ کردن پایداری در طراحی کسبکار، شاهد کاهش قابل توجه در تاثیر زیستمحیطی شرکت بودهایم.
تغییر عملیات کسبوکار بهمنظور واکنش به گرایشهای مسئولیت اجتماعی، میتواند یک فرایند زمانبر، غیرمتداول و هزینهبر باشد. بسیاری از کسبوکارهای سنتی، آن را همچون یک چالش ساختاری میدانند اما با افزایش ضرورت دستورالعملهای زیستمحیطی، کارکنان و مشتریان و سرمایهگذاران، اهمیت بیشتری را برای این مسأله قایل میشوند. هماکنون هم تاثیر این موضوع در جذب سرمایه شرکتها را مشاهده میکنیم.
کسبوکارهای جدید باید از این فرصت بهره بگیرند و اهداف مسئولیت اجتماعی را در محور سازمانشان جای دهند. فناوری یکی از بزرگترین اهرمهای سازمانها برای کاهش اثر کربنشان است. آنهایی که کاهش تولید CO¬2 را در مدل کسبوکار و فناوری خود جای دهند، مبدل به شرکتهای پیشگام صنعت خود خواهند شد، کمااینکه آمازون چنین جایگاهی را در صنعت توزیع آنلاین محصولات دارد.
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0