کد خبر : 1613
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۵

حمیدرضا محبی

هنر گوش کردن

هنر گوش کردن
رالف آلسن می¬ گوید که مصرف¬ کنندگان آماده تحریم تولیدات و کالا هستند تا به تنظیم بیانیه¬ های سیاسی بپردازند. از این رو، لازم است شرکت¬ ها اطمینان حاصل کنند که رفتاری مسئولانه دارند و به آن چه مشتریان می¬ گویند، گوش می¬ دهند.

به گزارش ویدانیوز، مصرف­ کنندگان بیش از همیشه در بیان مسائل مورد توجه و تقاضاهای خود فعال هستند. برای شرکت­ های سراسر جهان، این آگاهی فزاینده­ ی مصرف­ کننده اثری عظیم بر ارتباطات داشته است.

متخصصان ارتباطات در شناسایی تحولات واقعی صورت گرفته در عقاید مصرف کنندگان و راهنمایی شرکت ها در خصوص اتخاذ موانع مناسب با توجه به هر موضوع نقشی اساسی ایفا می کنند. لازم است متخصصان روابط عمومی در اسرع وقت قادر به شناسایی مسایل زیان بار حقیقی و بالقوه بوده و به مشتریان خود کمک کنند به محض بروز مسایلی از این قبیل، به جای حیرت کردن، نظام هایی را برای پرداختن به مشکلات ایجاد کنند.

مصرف­ کنندگان می­ توانند هر یک مبنای منظم، دیدگاه خود را تغییر دهند، اما نمی­ توانند در طولانی ­مدت نسبت به یک آرمان وفادار بمانند. نباید قدرت و ماندگاری طولانی جنبش ­های شکل گرفته توسط مصرف­ کنندگان مسئول را دست کم گرفت. بسیاری از شرکت­ های بزرگ همین بی­ توجه ی را عامل شکست خود تشخیص داده ­اند.

اما آیا مصرف­ کنندگان حقیقتاً نگران آن هستند که آیا شرکت­ ها به شیوه­ ای مسئولانه در مقابل جامعه به فعالیت می­ پردازند یا خیر؟ اگر چنین است، آیا ایشان واقعاً تصمیمات خود در مرور خرید را بر پایه ­ی این عقاید استوار کرده ­اند؟ به عقیده ­ی من با توجه به ضوابط «مسئولیت جمعی»، POST-Enron شرکتی است فاقد مسئولیت اجتماعی جمعی یا مسئولیت محیطی جمعی که اصول اخلاقی را در خود می­ گنجاند. تا زمانی که یک شرکت رفتاری درست را در پیش گرفته است، جای هیچ گونه نگرانی وجود نخواهد داشت.

ضرورتاً نیازی نیست که یکایک شرکت­ ها بر یک مبنای کاملاً اخلاقی و با مسئولیت کامل اجتماعی و محیطی به فعالیت بپردازند، اما ضروری است که تمامی شرکت­ ها آگاهی خود را از انجام فعالیت­ به شیوه­ ای مسئولانه و پذیرش جدی نقش خود نشان دهند- لازم است شرکت­ ها نشان دهند که در یک محیط تجاری، نهایت تلاش خود را به کار می ­گیرند تا در خدمت مصرف­ کنندگان باشند. مصرف­ کنندگان می­ دانند که شرکت­ ها کامل نیستند و برای کسب درآمد به وجود آمده ­اند، اما مسلم است که معروفیت و خوش­نامی هر شرکت مهم­ترین و حساس­ترین سرمایه­ ی آن شرکت می­ باشد.

ضد جهانی سازی

به عنوان مثال، جنبش ضد جهانی­ سازی را در نظر گیرید. همان­طور که ویر شاندویک در گزارش خود با نام احساسات ضد آمریکایی و تأثیرات درازمدت آن بر شرکت­ های بین­ المللی دریافته است، نگرش­ های ایجاد شده نسبت به آمریکا یک روند درازمدت و پیچیده است. در مورد جهانی­ سازی و شرکت­ ها و مارک­ های تجاری که به این روند وابسته هستند، بدگمانی گسترده­ ای وجود دارد. لازم به ذکر است که اکثر شرکت­ ها و مارک­ های تجاری مزبور آمریکایی هستند. این امر در سال­ های اخیر دارای یک بُعد سیاسی مشخص شده است. این بعد سیاسی پس از پشت سر گذاردن چند نسل به یک فعالیت سیاسی و در حال گسترش مصرف ­کنندگی و یک وخامت کلی در وفاداری به مارک و ارزش مارک انجامیده است.

به واسطه­ ی عدم توجه شرکت­ ها به گرایش ­های موجود در نگرش ­های سیاسی و نیز عدم توجه به موضوعاتی از قبیل بحث در خصوص غذاهایی که از لحاظ ژنتیکی اصلاح شده ­اند. عدم توجه به حساسیت­ های موجود در مقابل سیاست محیطی، همکاری و ارتباط با رژیم ­های منفور، عدم توجه به فعالیت­ های کارگری و … می­ تواند به این تولیدات و شرکت­ ها آسیب­ های جدی وارد کنند.

تعداد شاخص­ هایی که به منظور محاسبه­ استانداردهای ادامه ­پذیری محیطی، تأیید و حمایت از حقوق بشر جهانی و توسعه­ ی روابط سازنده­ ی با سهامداران در نظر گرفته شده ­اند نشان می­ دهند که CSR اکنون به شکلی گسترده در دستور جلسه هیئت مدیران مطرح می­ باشند.

هنگامی که شرکت­ ها درصدد بهبود بخشیدن به شهرت خود یا حمایت از آن هستند، در نظر گرفتن تمامی جوانب کار از سوی آنان الزامی می­ باشد. یک مبارزه­ تبلیغاتی بی جا، یک نگرش خودپسندانه نسبت به آداب و رسوم محلی یا تحمیل سرکوبگرانه­ شیوه کار به کارگران و یا رابطه با شرکای محلی می­ تواند به یک واکنش غیر منتظره تبدیل گشته و اشکالی را به خود گیرد که احتمالاً برای شرکت زیانمند است. شرکت­ ها می­ بایست نشان­ دهند که به سخنان مصرف­ کنندگان خود که غالباً احساس می­ کنند مورد بی­ اعتنایی قرار می ­گیرند، گوش می ­دهند.

اما مسایلی که مطرح می­ شوند، چیستند؟ آیا ضد جهانی­ سازی تهدیدی حقیقی برای شرکت­ هاست؟ آیا لازم است شرکت­ ها در مقابل هر مسئله­ ای که بروز می­ نماید، واکنش نشان دهند؟ متخصصان ارتباطات می­ بایست قادر به تشخیص جریاناتی باشند که احتمالاً تأثیری طولانی­ مدت بر یکی از بخش ­های بزرگ صنعتی برجا می ­گذارند. لازم است این روند از مرحله­ تولید محصول آغاز شده و تا بازاریابی و پس از آن تا خط پایان ترازنامه ادامه داشته باشد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.