حمیدرضا محبی
بنادر هوشمند چه ویژگیهایی دارند؟
به گزارش ویدانیوز، بنادر نیز به عنوان حلقهای در زنجیره دریانوردی از این قاعده مستثنی نیستند. با رونق مسیرهای تجاری، تبادل بیشتر کالاها، تحولات استراتژیک بین ملتها و تقاضای روبهرشد جمعیت جهانی، بنادر به شکل فزایندهای به یکی از مراکز پر تردد جهان تبدیل میشوند. افزایش فشار در بنادر به کاهش کیفیت پاسخگویی منجر شده و بهروزرسانی فرآیندها بدون بهخطر انداختن کارایی و کیفیت به نیاز اصلی بنادر تبدیل شده است. این نقطه دقیقا جایی است که استفاده از اتوماسیون، دیجیتالیسازی و داده با ایجاد بنادر هوشمند به تجارت جهانی کمک شایانی خواهد کرد.
بنادر هوشمند زیرساختهای ضروری هستند که بر پایه اتوماسیون، یکپارچهسازی خدمات، دیجیتالیسازی و تکنیکهای دادهمحور بنا شدهاند و از فناوریهایی مثل اینترنتاشیا، کلان داده، بلاکچین و دیگر بسترهای هوشمند برای رسیدن به عملکرد بهینه در مدیریت محمولهها استفاده میکنند. با افزایش ترافیک دریایی و تعدد انواع شناورها در یک بندر، تنوع گسترده روشهای بارگیری/ تخلیه محمولههایی با گستره فراوان راهی به جز حرکت به سمت بنادر هوشمند برای کشورها باقی نمانده است.
بنادر تا سال 1960 صرفا مکانهایی برای تخلیه و بارگیری کالاها بودند؛ با گذشت زمان و در نسل دوم بنادر هدف تولید را نیز در کنار گردش کالا در خارج از کشور دنبال میکردند؛ اما نسل سوم و بنادر هوشمند تنها نقطهای برای اتصال زمین و دریا نیستند. نسل سوم بنادر آغازگاه و ارتباطدهنده بین شهرها، زنجیرههای تامین، مناطق ویژه اقتصادی و سایر بنادر هستند.
این بنادر فرآِیندهای مرتبط خود در زیرساخت (اندازه، حجم محموله، تعداد کشتیها و کیفیت تجهیزات)، ترافیک (ترافیک داخلی و خارجی)، کیفیت (بارگیری، ذخیره و بهداشت محموله)، ایمنی و امنیت را دیجیتالی کرده و نقش سرعتدهنده را در ارتباط مستمر با بازارهای جهانی به بهترین شکل ایفا میکنند. ثبت دقیق الزامات زیستمحیطی کاهش گازهای گلخانهای و بهبود گلوگاههای مالی گمرکی ویژگی دیگر این بنادر هوشمند است.
اما بنادر هوشمند چگونه از تکنولوژیهای جدید در این راه استفاده میکنند.
– استفاده از اینترنت اشیا و دادهها در زنجیره تامین:
در بنادر مدرن، اینترنت اشیا نقش اصلی را در شبکه ارتباط سیستمها، نیروی انسانی، تجهیزات و تبادل داده به صورت شبانهروزی ایفا میکند. در این بنادر سنسورها و سیستمهای بازخورد بر روی تمامی تجهیزات از سامانه شناسایی امواج رادیویی (RFID) و سیستمهای پردازش (CVA) نصب شده و با شناسایی کانتینرها و محمولههای خاص عملکردهای واقعی را ضبط و کیفیت و سلامت آنها را منتقل میکنند. بندر هامبورگ به شکل کامل و گسترده از اینترنت اشیا در مسیر مدیریت بهینه فرآیندهای این بندر استفاده کرده است.
در یک بندر هوشمند تمام دادههای مربوط به فرآیندها، گردش کار واحدها و نیروی انسانی به طور منظم ذخیره میشود. از تحلیل این دادهها برای اندازهگیری میزان انرژی مصرفی، بهبود کارآیی، افزایش ایمنی و جلوگیری از تحقق تهدیدات سایبری استفاده میشود. مدیریت محمولههای ورودی و خروجی در نقطه بهینه حداقل بازدهی تحلیل این دادههاست. بندر والنسیا با استفاده از همین تکنولوژیها و نصب سنسور بر روی تمامی جرثقیلها، بالابرها، لیفتراکها، تراکها و سایر حملکنندهها ضمن نظارت بر عملکرد، 80% مصرف انرژی این بندر را کاهش داده است. در سنگاپور نیز استفاده از تکنولوژی بلکچین به شدت به کاهش ترافیک بندرهای این کشور کمک کرده است.
– استفاده از اینترنت اشیا در فرآیند اتوماسیون:
یک عامل اصلی در تمایل به هوشمندسازی بنادر نیاز واقعی به اتوماسیون است. در صنعت دریانوردی سرعت نقش کلیدی دارد و استفاده از اتوماسیون نقش برجستهتری خواهد داشت. مدیریت صحیح بار در هنگام تخلیه و بارگیری و حمل ونقل در مکانهای مناسب مبتنی بر الگوریتمهای هوشمند برای تخصیص فضا، انباشت ایمن و بهینهسازی فضا با استفاده از اتوماسیون و سیستم AGVS (سیستمهای هدایتشونده هوشمند) از طریق تشخیص لیزری و رمزگذاری روشهایی هستند که در بنادر هوشمند اجرایی شدهاند. این مسیر با استفاده از گیتهای ورود و خروج بر اساس تکنیکهای مدرن هوش مصنوعی، بیومتریک و سیستم روشنایی مبتنی بر حرکت براساس نیاز و ترافیک بین بندری کامل میشود. هشدارهای هوشمند و سیستمهای خاموشکننده کاملا خودکار در مواقع اضطراری مانند آتشسوزی، حملات یا بلایای طبیعی نیز اضافه میشود.
در پایان باید اشاره کرد فناوری و دیجیتالیسازی میتواند به عنوان یک خطر و یک فرصت تلقی شود. بخش عمدهای از مطالبات بیمه دریایی به دلیل خطای انسانی اتفاق میافتد و فناوری میتواند سهم بزرگی در کاهش این خطاها داشته باشد. از طرف دیگر فناوری خطرات جدید را ایجاد میکند. مانند خطرات ناشی از حرکت کشتیهای بدون سرنشین. کشتیهای بدون سرنشین و خودران به صورت محدود در حال تبدیل شدن به واقعیت هستند و بنادر بزرگ و هوشمند آماده پذیرش این شناورها تا سال 2025 است. مطابق تخمینهای صورتگرفته با راهاندازی بنادر هوشمند در هر بار لنگراندازی کشتی در حدود 80.000 دلار صرفهجویی میشود. این مسیری است که باید برای اجرای آن در کشور برنامهریزی و تمهیدات لازم اجرایی شود.
منبع: Marine Insight
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0