وی افزود: فضایی که برای انجام تکالیف در نظر میگیرند باید نور مناسب، صندلی راحت و دور از تلویزیون و تلفن همراه باشد وسایل مورد نیاز درس (دفتر، مداد، پاککن…) روی میز قرار دهند.
روانشناس کودک و نوجوان گفت: زمان مشخصی برای فرزندشان درس خواندن تعیین کنند، بهتر است یک برنامهی روزانه تنظیم شود تا کودک بداند ساعت مشخص شده «زمان تکلیف» است و تکالیفش را انجام دهد، در آن بازه زمانی تلویزیون را خاموش کنند و فضای خانه آرام باشد.
وی ادامه داد: بعد از اتمام تکلیف، والدین به کودک اجازه دهند بهعنوان پاداش برنامه مورد علاقهاش را تماشا کند و در این زمینه با کودک گفتوگو کنید و از عبارات دستوری استفاده نکنند.
شریفی خاطرنشان کرد: زمان تماشای تلویزیون رامدیریت کنند،در طول هفته، زمان مشخصی برای دیدن برنامهها تعیین شود و اجازه دهند کودک میان گزینه مختلف برنامه را انتخاب کند تا احساس کنترل داشته باشد.
روانشناس و مشاور کودک و نوجوان با بیان اینکه والدین میان انجام تکالیف به کودک استراحت کوتاه بدهند، تصریح کرد:هر ۲۰ تا ۳۰ دقیقه یک استراحت کوتاه پنج دقیقهای به او بدهند تا خستگی و بیحوصلگی باعث نشود تلویزیون تماشا کند و در زمان استراحت کودک میتواند مایعات مصرف کند .
وی گفت: زمانی که کودک بدون تماشای تلویزیون تکالیفش را انجام داد، والدین او تحسین کنند، تشویق کلامی و یک فعالیت لذتبخش بعد از انجام تکالیف بازی کوتاه ،تماشای برنامه مورد علاقه مؤثر است.
شریفی اضافه کرد: کودک از والدین الگو میگیرد. اگر والدین هنگام فعالیت، تلویزیون را خاموش نکنند، کودک هم آن را عادی میداند ، بنابراین والدین باید نشان دهند که تمرکز در سکوت ارزشمند است.
