کد خبر : 442
تاریخ انتشار : جمعه ۱۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۰

شاهکار مخابرات در احترام به افکارعمومی

شاهکار مخابرات در احترام به افکارعمومی
تلفن‌های ثابت و اینترنت بخش‌هایی از شهر کرمان از صبح روز گذشته (چهارشنبه) قطع شده است اما پس از ۲ روز سکوت و پاسخ روشن ندادن به رسانه‌ها، سخنگوی این شرکت آن هم در تهران تازه اطلاع‌رسانی کرده که مشکل یک «اختلال موقت» است که تا چندساعت دیگر هم حل می‌شود.

به گزارش .ویدانیوز و به نقل از ایرنا، ابتدا تصور می‌شد برای یک یا چند مشترک نقص فنی بروز کرده یا مثل بیشتر مواقع که مسئولان مخابرات می‌گویند، سرقت سیم رخ داده اما گویا این بار مشکل بیرون از مخابرات نبود و شاید هم به همین علت در نوع اطلاع رسانی برای افکارعمومی تاثیرگذار بوده است.

شنیده های ایرنا حاکی از گستره زیاد قطعی تلفن در شهر کرمان است و پیگیری در این زمینه برای کسب اطلاعات بیشتر و دلایل آن جریان دارد؛ اما صرفنظر از محدوده قطعی و دلایل آن، موضوع از جنبه بی اهمیت بودن افکارعمومی برای مخابرات نیز اهمیت بسیار دارد.

روز گذشته مشکل ارتباطات در کرمان حل نشد و پاسخ روشنی نیز از سوی مخابرات انتشار نیافت تا حداقل مشخص شود چه محدوده‌ای از شهر و مشترکان درگیر قطعی هستند. حالا اما روز پنجشنبه شرکت مخابرات ایران در تهران روی سایت خود خبری را در این زمینه منتشر کرده و روابط عمومی مخابرات کرمان نیز آن را برای خبرنگار ایرنا فرستاده است.

در تیتر این خبر به نقل از سخنگوی شرکت مخابرات آمده است: اختلال موقت در ارتباطات بخشی از مشترکین کرمانی.

درواقع قطع تلفن و اینترنت بخشی از مشترکان طی ۲ روز در حالی اختلال موقت خوانده شده که در ادامه آن خبر آمده است: «به دلیل قطع برق، بخشی از ارتباطات تلفن ثابت و دیتای مشترکین مرکز سیدالشهدای مخابرات منطقه کرمان دچار اختلال شده که با تلاش متخصصان فنی، حداکثر تا چندساعت آینده این اختلال رفع خواهد شد».

این نوع رویکرد در اطلاع‌رسانی و بیان مشکلات یا مواجهه با افکارعمومی البته تازگی ندارد ؛ شهروندان و کارشناسان رسانه این پرسش را مطرح می کنند که اگر همان روز گذشته در خبری اعلام می‌شد به دنبال قطع برق یا هر نقص فنی دیگر، ارتباطات طیفی از مردم قطع یا به قول مخابرات مختل شده، یا جواب درستی به خبرنگاران داده می شد چه هزینه هایی برای این شرکت شکل می گرفت که از این نوع اطلاع‌رسانی امتناع می‌شود؟

عقبه مشکلاتی که حل نشده مانده

رویکردهای سنتی و غیرکارشناسی در مواجهه با رسانه ها و افکارعمومی در مخابرات در حالی است که ضعف آنتن‌دهی در مناطق شهری و بویژه روستاهای استان کرمان از جمله مشکلات مهم و دیرینه این منطقه به شمار می‌رود و تاکنون حل نشده؛ معضلی که به امروز و دیروز بر نمی گردد و آنچنان که باید، توقع می رفته و می رود حل نشده باقی مانده است.

خیلی ها به خاطر دارند آذرماه سال ۹۶ اخراج مدیران کل مخابرات و ارتباطات استان توسط استاندار وقت کرمان در جلسه ستاد مدیریت بحران در سطح کشوری خبرساز شد زیرا وی همان زمان با اعلام اینکه ۸۶ نقطه استان کرمان نقطه کور ارتباطی است گلایه و تصریح کرد: استان کرمان در حوزه ارتباطات دچار مشکل اساسی است.

استاندار وقت کرمان در ادامه آن نشست با انتقاد از شرکت مخابرات بیان کرده بود: چهار سال است که فریاد می زنم در ۸۶ نقطه استان کرمان نقطه کور ارتباطی وجود دارد.

و حالا حدود پنج سال بعد از آن ماجرا، مشکلات ارتباطی استان کرمان همچنان در حدی است که ۱۵ دی ماه امسال نیز معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمان گلایه و تاکید کرد: ضعف ارتباطات در استان حادثه‌خیزِ کرمان مشکل ساز شده است.

سیدمصطفی آیت اللهی موسوی در دیدار مدیران ارتباطات و فنآوری اطلاعات استان و مخابرات منطقه کرمان با وی، مشکلات طرح توسعه فیبر نوری و نصب تجهیزات مورد نیاز توسعه موبایل را مطرح کرد و با بیان اینکه ضعف ارتباطات در استان حادثه خیر کرمان بارها مشکل ساز بوده است، از مدیران مربوطه خواست “طرح های توسعه ای را در هر منطقه به صورت تفکیک شده مشخص و به معاونت عمرانی استانداری اعلام کنند تا ضمن ابلاغ به دستگاه متولی، این مشکل برطرف شود.

این درحالی است که مدیر منطقه مخابرات کرمان آذر امسال در مصاحبه با رسانه ها تصریح کرد: «استفاده از اینترنت ثابت در استان کرمان نیز یک‌سوم شده که این آمار برای مخابرات فاجعه‌بار است».

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.